Subject: Health Environment and Leisure

Scientific Area:

Tourism and Leisure

Workload:

51 Hours

Number of ECTS:

4 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

GENERAL OBJECTIVES Organize, plan, implement, use and evaluate plans of sports and leisure activities, through equipment, methods and tasks appropriate to the needs of the target population, in different contexts. Knowing, through the understanding of the main phenomena and the main variables, the domain of the terminolog common to the various areas of knowledge that cross in the study of Sport with Tourism and Health; To relate the acquired theoretical concepts with concrete situations characteristic of the Tourism practices in its sport aspect.

SPECIFIC OBJECTIVES

- Design and implement sports activities.

- To elaborate the planning of sports activities, of leisure and well-being;

- Execute and implement plans of sports activities, leisure and well-being;

- Set up and use specific sports, leisure and well-being equipment;

- To manage the intervention in a way adjusted to the needs of the different types of target population, applying the most appropriate means, methods and tasks.

 

Syllabus:

The syllabus contents are in total coherence with the objectives of the curricular unit, starting with the concetual approach, general concepts and relation between concepts, about health, environment and leisure, describing the theoretical models. The mastery of methods and instruments of approach of the UC, imposes an eminently theoretical-practical character, relating theoretical concepts acquired with concrete situations characteristic of Health and Leisure practices, in particular health tourism in relation to sport and in the perspective of the Health, well-being and quality of life.

Literature/Sources:

ACIF - Câmara de Comercício e Industria do Funchal (2015). Documento Estratégico para o Turismo na RAM (2015-2020). Funchal ACIF - Câmara de Comercício e Industria do Funchal (2015). Plano Referêncial Estratégico Mar da Madeira 2030. Funchal


BARATA, T. (1997). Benefícios da actividade física na saúde. In Barata, T. ed. (1997). Actividade Física e Medicina Moderna (pp. 133-144). Odivelas: Europress.

BENTO, J. (1991). Desporto, Saúde; Vida. Em Defesa do Desporto. Cultura Física. Livros Horizonte, Lisboa.

CONSTANTINO, J. (1998). A Actividade Física e a Promoção da Saúde das Populações. A Educação Para a Saúde: O Papel da Educação Física na promoção de estilos de vida saudáveis. Colecção Ciências do Desporto, nº 1: 19-38. SPEF.

LOVISOLO H. (2000). A Actividade Física, Educação e Saúde. Rio de Janeiro: Sprint. KANTERS, M.; MONTELPARE, W.;

CARTER, M. (1994). Enabling healthy life through leisure. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. April, pp. 24-27. In: MOTA, J. (1997). A actividade física no lazer - Reflexões sobre a sua prática. Colecção Cultura Física. Livros Horizonte. Lisboa.

MOTA, J. (1997). A actividade física no lazer - Reflexões sobre a sua prática. Colecção Cultura Física. Livros Horizonte. Lisboa.

MOTA J. A atividade física como promoção de saúde. IX Seminário Internacional sobre Atividades Físicas para a III Idade. 21 a 23 de maio de 2007.

Florianópolis, SC. NAHAS, M.V. (2001). Actividade Física, Saúde e Qualidade de Vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida activo. Londrina ? PR.: Midiograf.

NUNES, L. (1999). A Prescrição da Actividade Física. Editorial Caminho, Lisboa.

NUNES, P. (2010). Desporto, Turismo e Ambiente - O Turismo de Natureza como Pólo de Atracção Turistica Complementar ao Produto Sol & Mar na Sub-região do Alentejano Litoral. Lisboa: FMH/ UTL (Tese de doutoramento).

PIÉRON, M. (1998). Actividade Física e Saúde, um desafio para os profissionais de Educação Física. A Educação Para a Saúde: O Papel da Educação Física na promoção de estilos de vida saudáveis. Colecção Ciências do Desporto, no 1: 41-80.

PIDDAR, Plano e Programa de Investimentos e Desenvolvimento da Região Autónoma da Madeira, Dezembro 2019

PIRES, G. (1992). Espaços Naturais e Desportos de Aventura. Actas do Congresso Europeu Desporto para Todos: Os Espaços e os equipamentos Desportivos. Câmara Municipal de Oeiras, Oeiras.

REQUIXA, R. (1979). Conceito de lazer. Revista Brasileira de Educação Física e Desporto. N.º 42

REQUIXA, R. (1980). As dimensões do lazer. Revista Brasileira de Educação Física e Desporto. N.º 45

THEMUDO, Barata & al (2008). Nutrição, Exercício e Saúde. Lisboa: Lidel.

Assesssment methods and criteria:

The evaluation of students in the Health, Environment and Leisure Curricular Unit is based on the assumptions of continuous assessment and is based on process and product moments related to the contents developed in the program. 

- Frequency: 50%

- Papers or reports and / or Oral evidence: 50%